• Prilikom razgovora sa decom budite jasni, navedite tačne informacije , trudite se da ne budite preopširni i koristite poznate izraze.
  • Ukoliko dete postavlja konkretna pitanja odgovorite poput “ Zašto često otvaraš prozor?”, možete odgovoriti : “ Čestim provetravanjem sprečava se širenje virusa.”
  • Ne preuveličavavajte i ne otežavajte dodatno situaciju pričajući kako nas je zadesila teška neprilika i sl. (“ Jao, šta ćemo da radimo?; ”Nema nam pomoći ” i sl. ).
  • Razgovarajte sa decom pružajući im informacije u skladu sa uzrastom .
  • Postanite izvor informacija za dete – Odredite način, vrstu i količinu informacija koju ćete saopštiti detetu .
  • Budite Otvoreni da za dečija pitanja i ispoljavanja emocija .
  • Ohrabrite ih da pitaju i da izraze emocije, mišljenja, strahove , dileme …
  • Ne zaboravite da su deca možda nepažljiva u slušanju odraslih ali da su vrlo dosledna u njihovom oponašnju.
  • Predočite detetu ozbiljnost situacije, ne umanjujte značaj situacije nipodaštavajući je (“Nije ovo ništa opasno; “Ništa bitno” i sl.)
  • Ukoliko dete pokaže interesovanje za razgovor o novonastaloj situaciji izađite mu u susret, ne odlažite razgovor za kasnije menjajući temu razgovora i predlažući mu drugu aktivnost. (“Nećemo sad da pričamo o tome, hajde da radimo nešto drugo” i sl.)
  • Obratite se detetu objašnjavajući mu da je normalno da nam se ponekad dešava nešto čega se pribojavamo i što ne želimo.
  • Ukoliko dete pokaže strah recite mu da je to normalno i u skladu sa situacijom.
  • Ako se dete previše uplaši naglasite da ste Vi tu i da brinete o njemu.
  • U razgovoru sa detetom ukažite i na pozitivne aspekte novonastale situacije

(“ Veliki broj obolelih se može izlečiti”; “Naučnici celog sveta istražuju vakcinu protiv bolesti”).

  • Ukažite detetu da zajedničke aktivnosti koje preduzimate poput održavanja lične higijene, higijene prostora, zdrave ishrane, sprečavaju širenje bolesti.
  • Tokom trajanja aktuelne situacije možete decu uključivati u svakodnevne aktivnosti u porodici, zatim igrati se igara za koje deca pokažu interesovanje; čitajući i zajednički dramatizujući raznovrsne literarne sadržaje; istražujući zanimljivosti sa decom putem interneta (npr.predstave za decu, virtuelni obilazak muzeja itd.)
  • Kvalitetno provedeno vreme u porodici, bliskost i toplina kojom smo povezani su osnovna mera zaštite i očuvanja zdravlja.

 

Psiholog, PU „Đulići“

Fadila Đug